Prima pagină > Nu a fost sa fie > Dacia Duster – the thing that should not be

Dacia Duster – the thing that should not be

Stirea lansarii primului „SUV” romanesc Dacia Duster (mai bine ii ziceau „Dusted”) a facut ocolul lumii starnind erectii spontane fanilor si posesorilor Logan/Sandero … Pe mine masinuta aia ma oripileaza atat prin forma caroseriei cat si prin (non) dotari.

Sa o luam cu inceputul:

Prin anii ’60 tovarasii comunisti aveau nevoie de o licenta pentru a produce autovehicule si au organizat o „licitatie” la care au participat: Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo şi Austin. In urma vizitei presedintelui francez Charles de Gaulle s-a luat decizia la nivel de partid ca uzinele Dacia sa produca vehicule sub licenta Renault. S-a inteles, da? Nu s-a mai facut nicio licitatie, nimic … si ne miram de ce acum traim cum traim. Cum ar fi fost daca produceam Dacia Brera sau Dacia 156???

Alfa Romeo Brera, rosu

Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo 156, rosu

Alfa Romeo 156

Dar tot nu pot sa inteleg … de ce Renault si nu Peugeot? Din punctul meu de vedere Peugeot este cateva clase mai sus decat Renault … asta este, traim inca in umbra comunista.

Trecand mai departe prin istorie, cei de la Dacia nu au avut niciun model popular fabricat 100% in Romania, in schimb au reusit sa faca din cacat bici folosind platforma Renault 12 berlina. Acea Dacie 1300 a suferit nenumarate modificari estetice, incepand cu farurile si terminand cu caroseria … pornind de la o berlina, au taiat, sudat, chituit, facut testul pisica pana au scos si modelele: break, coupe, pick-up, pick-up dubla cabina. Nu a fost necesar modelul decapotabil deoarece exista berlina: te ploua si te batea vantul exact ca intr-o decapotabila … acoperisul era bun doar sa nu faci insolatie.

Singurul model produs 100% de romani a fost Lastunul, sau Dacia 500 … era mic, consuma putin, dar avea doua defecte: nu era fiabil si era scump. Cu putina straduinta si mai mult interes acel Lastun putea lasa in umbra Tico-ul si putea genera exporturi masive … dar n-a fost sa fie.

Un lucru de foarte putini stiut este ca in 1997 cei de la Dacia au comandat un model de masina designerilor de la Idea Torino (Dacia D33), era masina care urma sa se vanda la 5000 dolari si sa inlocuiasca modelul Nova (ca fapt divers, acel Nova era o copie ridicola dupa Renault 11 si extraordinar de prost asamblata). Cum arata acel prototip?

Dacia D33 (prototip), gri

Dacia D33 (prototip)

Dacia D33 lateral

Dacia D33 lateral

Deci WOW! Masina aia arata foarte bine, are linii suple si elegante … dar iar nu a fost sa fie! DE CEEEEEEEEEEEE?😦

Nu a fost sa fie pentru ca si-a bagat iar dracul coada … in 1999 Renault a cumparat 51% din actiunile Dacia (poate si pentru a „preveni” aparitia pe piata a modelului D33) si a preluat controlul uzinei. Povestea este cu cantec, dar multi au uitat ca in momentul in care Renault a devenit actionar majoritar statul roman le-a acordat niste conditii foarte bune + i-a scutit de plata impozitului pe 4 ani!!!! Dupa memorabilul episod cu „fantasticele” Logan-uri (masina de 5000 dolari care a ajuns sa coste 6000 euro si nu avea nici macar covorase) care rugineau pe ici pe colo in portbagaj dupa 1-2 ani de la cumparare au urmat: reinnoirea contractului (adica alti 4 ani fara impozite) si inceputul crizei financiare mondiale. Statul roman, prevazator, a sustinut uzina pompand de la buget 100 de milioane de euro (desi nici macar nu avea capital majoritar) pentru a scapa compania din „faliment” … bani care au fost folositi de exemplu pentru sponsorizarea echipei de fotbal Udinese:

Dacia pe tricourile FC Udinese

Tara arde si baba se piaptana

2010, Romania … lansarea Dacia Duster:

Dacia Duster

Dacia Duster

Citind pe Wikipedia, descopar ca prin anii ’75:

Dacia s-a vândut şi în Anglia sub numele Dacia Denem. Varianta de vârf includea geamuri electrice, jante de aliaj şi cutie de viteze cu 5 trepte. ARO 10 s-a vândut sub numele de Dacia Duster.

Sa-mi fie cu iertare, dar ARO 10 era o masina care arata bine si era si SUV (desi nu se stia pe atunci de insemnatatea acestei abrevieri) … adica nici cal nici magar, era o masina mica, de teren, dar cu motor de Dacie.

ARO 10, rosu

ARO 10

ARO? Aro au disparut … au avut unii grija sa dispara pentru ca erau incomode produsele lor din cauza motoarelor folosite: Toyota, Ford, Peugeot … nu pot sa uit ARO 244 Forester cu motor Cosworth 4.0L si 210CP, masinuta aia chiar putea sa depaseasca 170Km/h. Bine au avut si unele modele cu motoare de Reno, cum ar fi esecul total ARO Spartana (un derivat decapotabil din ARO 10).

Revenind la dejectia noastra, Dacia Duster nu este altceva decat un Logan si mai urat si mai inalt si mai scump (pret de pornire 10.500 euro). Cica e cel mai ieftin SUV … decat asa, mai bine lipsa. Aceleasi indicatoare de bord urate, aceeasi consola de cacat cu butoanele pt comanda geamurilor … dar cica este disponibila si optiunea de tapiterie de piele (mixta) … Huh? La cel mai ieftin SUV, trebuie sa fie si cea mai ieftina piele, nu? Asta se obtine in uzina cu 4 mecanici goi pusca care se tavalesc pe tapiserie pana ramane lipit un strat de piele exfoliata (aka jeg). Pentru 2000 RON in plus ce vrei, piele de caprioara? Un progres notabil este ca au reusit sa monteze comenzile oglinzilor pe langa schimbatorul de viteze … chestie pe care alti producatori au facut-o de mai bine de 10 ani.

Nu ma pot abtine, uitandu-ma pe specificatiile tehnice remarc faptul ca ultra-mega-noul si nemaipomenitul rahat Duster are si motorizari Euro4 (pe langa Euro5) si culmea, sunt motoarele de Logan/Sandero!!! Bah! Voi tot nu ati terminat stocul de motoare refacute de pe Megane?? Suntem in 2010, este inacceptabil ca o masina noua sa mai aiba astfel de motoare! Si, mai mult ca sigur, va urma si o varianta cu motor GPL si cruci preaplicate prin habitaclu, cum sade bine oricarui taran care isi cumpara SUV.

Interior Dacia Duster

Interior Dacia Duster

Un Duster cu optiuni suplimentare ajunge la mai bine de 17.000 euro, iar cel mai ieftin Hyundai Tucson cu dotari din fabrica (inclusiv aer conditionat) costa 15.800 euro si ofera in plus un motor de 140CP … ceva neauzit la Reno. Recapituland: nume copiat de la un model de succes ARO, masina urata, scumpa, cu motoare vechi, dotari de tot rasul, performante indoielnice, loc de butelie GPL in portbagaj. Perfecta pentru prostii din tara asta, tara in care n-a fost sa fie!

  1. 14 Aprilie, 2010 la 8:12 pm

    superb

  1. 20 Aprilie, 2010 la 8:13 pm
  2. 23 Aprilie, 2010 la 9:51 pm

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: